środa, 11 maja 2011

8. Manieryzm, barok i rokoko

Cechy charakterystyczne manieryzmu:
  • zaburzone proporcje
  • złudzenia przestrzeni
  • eleganckie, wydłużone sylwetki ludzi w charakterystycznym ułożeniu- figurze serpentinata- nienaturalnie skręconych wokół własnej osi
  • kontrasty
  • dynamika
  • kompozycja skośna- diagonalna
  • wyrafinowana tematyka i kolory
Malarstwo:
  • "Widok Toledo" El Greco
  • "Madonna z długą szyją" Parmigianina
Cechy charakterystyczne baroku:
  • przepych i dostojeństwo
  • fantastyczne dekoracje, złudzenia
  • przekształcenia obrazu
  • efekty świetlne
  • dynamiczne formy
Architektura:
  • kościół Il (IL) Gesu- kopuła na skrzyżowaniu naw, kaplice zamiast naw bocznych
  • pilastry- płaskie imitacje kolumn
  • Kościół św. Piotra i Pawła w Krakowie
  • plac reprezentacyjny przed Bazyliką św. Piotra w Rzymie Gianlorenzo Bernini z 3- rzędową kolumnadą
  • Kościół św. Karola Boromeusza
  • Wersal
Rzeźba:
  • dynamika
  • kontrasty
  • "Dawid", "Ekstaza św. Teresy" i konfesja (ozdobna obudowa) nad grobem św. Piotra -Gianlorenz Bernini
  • fontanna di Trevi-  Niccol Salvi
Malarstwo:
  • "Złożenie do grobu" Michelangel Merisi da Caravaggio
  • "Trzy Gracje"- Peter Paul Rubens
  • "Panny dworskie"- Diego Velazquez
  • portret sarmacki
  • portret trumienny
Cechy charakterystyczne rokoka:
  • nadzwyczajna dekoracyjność
  • delikatność form
Malarstwo:
  • Antoine Watteau
  • "Huśtawka"- Jean Honore Fragonard
Parki i ogrody:
  • francuski- symetria względem środkowej alei, brak przypadkowości
  • angielski- wykorzystanie naturalnej rzeźby terenu, nawiązania do przeszłości

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz